Inez van Oord: 'Het stapje naar de Bijbel is ineens lef'pagina 1
Kerk of organisatie: Org.Amersfoort
thema: Bijbel (studie)
link:http://www.kerkpleinamersfoort.nl/modules.php?name=Print&file=article&sid=19456
datum van plaatsing: 19-12-2017
Happinez-oprichter Inez van Oord besloot de Bijbel, waar ze mee opgevoed was, weer te gaan lezen. Mensen die dat hoorden zeiden: ‘Je hebt wel lef.’


Inez van Oord: ‘Er zijn verschillende wegen naar de top, zou je denken.’ Geloof
Inez van Oord: ‘Er zijn verschillende wegen naar de top, zou je denken.’ | beeld uitgeverij kosmos / maarten Schets

‘Vind je dat niet grappig?’, vraagt Inez van Oord: ‘Iedereen kent spirituele stromingen, en vindt het interessant om zich daarin te verdiepen, maar als je een stapje maakt richting het christendom, heb je ineens lef.’ Wat daar achter zit? ‘Ik denk dat mensen uit de christelijke hoek nog niet zo veel op hebben met het nieuwe spirituele, en dat is kennelijk wederzijds. Dit boek zou een brug kunnen zijn.’

Dit boek is Rebible (Uitg. Kosmos). Inez van Oord (59) groeide op met de Bijbel, deed zodra ze het huis uit ging het boek dicht. Haar broer Jos werd theoloog en dominee. Aan zijn hand waagde ze zich aan een herontdekking van de bijbelverhalen. Tot een herontdekking van het geloof leidde het niet. Wel tot een herontdekking van de bijbelverhalen. ‘Er is openheid ontstaan in mij. Ik dacht in mijn jeugd: dat boek gaat dicht, ik ga iets anders zoeken. Later bedenk je dan dat er toch wel iets meer zal zijn dan alleen maar keihard werken. Is er ook vervulling te vinden? Wijsheid? Dat is een van de redenen waarom ik het blad Happinez heb opgericht. Ik ging op zoek, overal. Ik las boeddhistische teksten, sprak wijze meesters, bestudeerde spirituele stromingen. Maar nu besef ik dat ik mijn oorsprong heb laten liggen. Vreemd eigenlijk ...’

In het boek spreekt ze negatief over de verschillende kerken en de bijbelvertalingen. ‘Allemaal met een eigen geloof. Er zijn veel verschillende wegen naar de top, zou je denken.’ Ze vergelijkt het met het beklimmen van de Mount Everest, waar bergbeklimmers struikelen over of zelfs bijna stranden in het afval dat anderen hebben achtergelaten. Is dat hoe ze naar kerken kijkt? ‘Nou ja, het is ook maar een moment dat je zulke dingen schrijft.’ Ze zoekt even naar woorden. ‘Wat wij monotheïsme noemen, lijkt wel heel massief, maar er zijn zo veel verschillende godsbeelden per kerk, zo eenduidig is het helemaal niet. Er wordt wel eens lacherig gedaan over het hindoeïsme, met zoveel goden en beelden, maar er is ook binnen het christendom heel veel diversiteit.’

exclusiviteit

Een theoloog is Van Oord niet geworden. Regelmatig moet ze in het gesprek passen op een doorvraag. De Bijbel is volgens haar slechts een van de vele wegen naar de spirituele top. Ze heeft ontdekt dat de Bijbel, althans in de verhalen die zij met haar broer bestudeerde, nergens exclusiviteit claimt. Bij teksten die dat wel claimen, zoals de verklaring van Petrus en Johannes dat er ‘onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven is waardoor wij behouden moeten worden’, wil ze ver weg blijven.

volgende pagina