Het is zoveel. Mijn geliefden, theater, film, boeken, preken, maaltijd
houden….het is zoveel. Eigenlijk is mijn passie het leven zelf. Maar
als ik er verder over nadenk, merk ik dat mijn passie toch vooral met
mensen te maken heeft. En dan ontdek ik dat passie en compassie erg
dicht bij elkaar liggen. Ik ben gevoelig voor wat de ander overkomt.
Ik weet er soms geen raad mee, maar dan zit het nog wel in mijn hart.
In de passietijd – de tijd voor Pasen- is passie en compassie bijna een
en het zelfde woord. Het gaat dan om mededogen. Ik vind dat een
mooier woord dan medelijden in de zin zoals ik dit woord ken en gebruik.
Voor mij spreekt uit compassie liefde, verbondenheid en erkenning.
Compassie is me verbinden.
In die zin merk ik dat Jezus in de passietijd in de liturgie deze betekenis
sterk krijgt. Zijn passie is compassie. Het verhaal van Jezus is een
verhaal van mededogen, mildheid, liefdevolle bejegening. Dat is zijn
passie!
De laatste tijd komt er bij mij een sterk accent uit dat passieverhaal
van Jezus naar voren. Ik denk ook wel door de actualiteit ingekleurd.
En dat is iets waar ik vroeger (de jaren zeventig!) meer mee bezig was,
namelijk dat dit passieverhaal een antigeweld verhaal is. Dat is de passie
van Jezus misschien het wel meest: geweldloos handelen.
Vaak stellen mensen het zo voor als zou Jezus van Nazareth zijn lijden
hebben opgezocht om een goddelijke belofte te vervullen: gekomen
om voor ons ‘het kruis’ te dragen. Tot die mensen hoor ik niet. Wanneer
ik de evangeliën lees en probeer tot me door te laten dringen
wat de schrijvers vertellen kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat
het lijden Jezus overkwam. Hij liep het op en werd het slachtoffer van
mensen die hem kwijt wilden. Zoals dat zoveel mensen voor hem en
na hem is overkomen. Ongewild.
In de verhalen over Jezus’ opstanding verbeelden de evangelieschrijvers
vervolgens hun geloof in het afzien van geweld die Jezus in zijn
leven is gegaan. En impliciet daarmee ook hun geloof in het neen tegen
het gebruik van geweld en martelpraktijken waarvan Jezus het
slachtoffer werd. De Franse antropoloog René Girard stelt dat Jezus
van Nazareth gedood werd omdat Hij weigerde te doden. Want geweld
uitdrijven met behulp van geweld zag Jezus als het voortzetten
van geweld. Dus zag Hij af van het gebruik van (tegen)geweld om de
vicieuze cirkel van rivaliteit en geweld te doorbreken.
Zo’n passie is dus riskant. Ik weet niet of ik daar aan wil. Maar juist in
de passietijd wordt een beroep op ons gedaan gehoor te geven aan
die verbinding: passie als compassie. Gehoor geven aan de oproep
om zorg te hebben, mededogen te tonen, de andere wang te tonen,
geweldloos op te treden.
Lastig, zeer lastig!
Jos van Oord