TERUG
Kerkconcert
Rouw en hoop in concert Capella Amersfoort
Francisc-Xaver
(Data in de agenda die zijn verlopen: 2018-03-24)
Rouw en hoop in concert Capella Amersfoort

  • Dirigent Anthony Scheffer:,,Bij dood en verdriet denk je niet meteen aan romantiek."

    ANNEPAUL ROUKEMA 



Door de eeuwen heen hebben componisten de troost en de hoop verklankt die het geloof in God biedt. Het Requiem van Gabriel Fauré en de Music for the Funeral of Queen Mary van Henry Purcell de twee belangrijkste werken in het concert. In het concert voert Capella Amersfoort muziekstukken uit die te maken hebben met afscheid en dood en met hoop en vertrouwen. Zo klinken ook delen uit het Requiem van Herbert Howells en een motet van Bouzignac. In deze stukken blijkt dat de componisten niet alleen nadachten over de dood, maar ook over het leven. De muziek gaat voor in het dankbaar terugkijken op het leven en het overdenken van het bestaan in het licht van de eeuwige rust.

ROMANTIEK Voor dirigent Anthony Scheffer die zich vooral heeft bekwaamd in de oude muziek is een concert met de meer romantische muziek ook een aangenaam avontuur. ,,Bij dood en verdriet denk je niet meteen aan romantiek. Uit de wijze waarop de Fransen met de dood in de muziek blijken om te gaan blijkt echter hoop en vertrouwen." Fauré schreef het Requiem al in 1888 maar met wat toevoegingen en wijzigingen in de orkestratie ontstond de versie uit 1892 welke Capella Amersfoort voor het voetlicht brengt. ,,Wij brengen het Requiem met een kleine orkestratie van zeventien musici. Daarbij klinken geen violen, maar donkere klanken van de celli en contrabassen, orgel en harp. Het Requiem van Fauré onderscheidt zich van eerdere dramatische en beangstigende uitbeeldingen van de dag des oordeels. Anders dan bijvoorbeeld Mozart en Verdi kiest Fauré voor een troostrijke benadering met warme klanken in het orkest en een rustige romantische sfeer in het koor."

HOOPVOL In het moderne Requiem van Howellls vormde Anthony Scheffer de orgelpartij om voor orkest. Het motet In Pace in Idipsum van Bouzignac wordt gezongen in een toonzetting met begeleiding door celli en altviolen. Scheffer is er heel duidelijk over: ,,Dood en afscheid moet geen drukkend thema zijn, maar een hoopvolle vooruitblik vol vertrouwen. Ik kies in dit concert ook voor de dialoog tussen oude en nieuwe, Engelse en Franse muziek. De dood is van alle tijden en wordt in alle toonaarden bezongen. Het motet Beati Quorum Via van Stanford zingen we a capella, terwijl het concert begint met de gedragen Funeral Sentence and Funeral Music for Queen Mary. Purcell wisselt koorstukken af met marsen en canzones waarbij trompetten en een continuo de gedragen maar troostrijke sfeer onderstrepen."

Koorlid Koert van Bekkum is enthousiast over het programma. ,,In het werk van Purcell hoor je duidelijk het motto van Luther terug: Mitten wir im Leben sind. De toonzetting is ingetogen maar hoopvol." Van Bekkum zingt vijf jaar bij het koor en kwam tegelijk met de dirigent. ,,Anthony weet wat hij wil en brengt het goed over. Hij is duidelijk en gestructureerd, en dat leidt tot een goede en beheerste koorklank. Het koor heeft nog behoefte aan een tenor. Na twee of drie keer meezingen in het ensemble volgt een auditie door de dirigent."

In het najaar brengt Capella Amersfoort een volledig a capella programma met als thema de Profetie van Jesaja. Het programma zal worden ingevuld rond de O-antifonen van Arvo Pärt. In het voorjaar van 2019 staat de Johannes Passion van Bach op de lessenaar.



bericht nr. 19695 :  geplaatst op 22-03-2018 en 212 maal gelezen


Geen gerelateerde berichten
Opties
Deel dit bericht met uw vrienden op sociale media

    Facebook   Bericht afdrukken  Bericht afdrukken