TERUG
Oecumene
Oecumenische zwaluwen
Raad v.Kerken Amf
Januari, maand van de oecumene. Al meer dan honderd jaar wordt in januari gebeden voor de eenheid van de kerken. Heeft dat bidden ook iets opgeleverd? Ik zie twee oecumenische ‘zwaluwen'.

 

Tot 2008 werkt en de twee grote kerkverbanden (Raad van Kerken en de Evangelische Alliantie) in ons land langs elkaar heen. Nu trekken ze samen op: één thema, eenzelfde week. Misschien niet opzienbarend, maar toch een stapje op weg naar elkaar toe. En nog wel op een wezenlijk punt: het gebed.

Onlangs richtte een hoge kerkelijke persoon zich tot het publiek met een oproep tot dialoog tussen religies. ,,Deze dialoog is niet gericht op bekering of op zieltjes winnen maar op beter wederzijds begrip, op een gezamenlijk groeien naar de waarheid. Zonder angst voor verlies van eigenheid kan een christen aan die dialoog werken, in het vertrouwen dat Christus hem bij de hand houdt. We kunnen open en zonder vrees in dat onderlinge gesprek stappen.'' Een mooie quizvraag, wie heeft dit gezegd? Maar weinigen zullen op het idee komen dat de veel bekritiseerde paus Benedictus deze uitdaging voor de oecumene in zijn kersttoespraak heeft gebracht. Blijkbaar was dit de Vaticaanwatchers ontgaan, maar je moet ook wel iets verder in de toespraak lezen om dit te ontdekken. De dialoog waar de paus over spreekt kan mooi gestalte krijgen in de gebedsweek waarin dit jaar de ervaringen van de Dalits, de laagste kaste in India, centraal staan. Gebed voor de eenheid van de kerken wordt verbonden met de vraag om gerechtigheid.

Een tweede zwaluw kondigt aan dat oecumenische lente mogelijk is. Deze maand komt u samenwerking tussen kerken ook tegen in de actie Kerkbalans. Gezamenlijke publiciteit, onderling afgestemde aanpak, één gezicht naar buiten, met ruimte voor ieders eigenheid. Heel concrete oecumene. Alle geloofsgemeenschappen in de stad beoefenen de komende weken oecumene: allereerst in het gezamenlijk gebed én vervolgens in het samenwerken in het werven van het noodzakelijke geld. Ik kijk uit of deze twee zwaluwen de voorbode zijn van een prachtige lente.


bron: De Stad Amersfoort, kerkpagina Raad van kerken Amersfoort uitgave: 09 jan 2013
bericht nr. 13889 :  geplaatst op 09-01-2013 en 754 maal gelezen


Gerelateerde berichten


Opties
Deel dit bericht met uw vrienden op sociale media

    Facebook   Bericht afdrukken  Bericht afdrukken